Dupa modelul polonez, dupa aderarea la UE piata auto second-hand ar putea creste si de 30 de ori. La noi se propun taxe ecologice de aproximativ 2.000 de euro. In Ungaria si Polonia acestea sunt mai reduse: 1.050 si, respectiv, 576 de euro. Dilema cumparatorului de 10.000 de euro: o citadina noua sau un Passat V6 second-hand cu jante de aliaj, Tiptronik si scaune de piele.
Razboiul pe tema taxelor ecologice pentru inmatricularea masinilor second-hand aduse in tara dupa aderarea la Uniunea Europeana pare fara sfarsit. Importatorii si producatorii de autoturisme cer taxe cat mai mari sau chiar, exagerat spunem noi, garantii de 18 luni la masinile second-hand.
In UE poate fi inmatriculata orice masina, indiferent de vechime. Singurul criteriu care autorizeaza inmatricularea este starea tehnica a masinii. Astfel, in Germania de exemplu, o masina din anii '70 poate circula legal daca respecta specificatiile tehnice initiale publicate de constructor.
In fine, totusi trebuie spus ca in UE, de la tara la tara, exista taxe diferentiate pe nivelul de noxe, taxe pe care proprietarul masinii le achita anual in acelasi timp cu impozitul sau la prima inmatriculare.
1,5 milioane de unitati second-hand importate anual?
O astfel de taxa vrea sa introduca si Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, demers salutat imediat de membrii APIA, care sunt probabil ingrijorati de explozia importurilor second-hand dupa aderarea Romaniei la UE. In paranteza trebuie spus ca membrii APIA au ca exemplu Polonia, unde dupa aderare numarul masinilor second-hand importate a crescut de aproape 30 de ori.
Astfel, in 2003, acolo s-au importat 33.000 de masini second-hand, iar in 2004 - 812.000 de unitati! Si in 2005 cresterea a fost semnificativa, importurile la mana a doua ajungand la 870.800 de unitati.
Conform statisticilor, da