"Europa la liceu" (www.europa-la-liceu) este un concurs care face parte din strategia de comunicare a Delegaţiei Comisiei Europene, pus în practică de DC Communication. Ediţia din acest an le solicită participanţilor - elevi de liceu - să formeze echipe de cîte trei membri şi să producă filme de maximum 3 minute, ori suite de imagini prin care să arate "ceva european" din localitatea lor: clădiri, monumente, oameni, atmosferă, mod de viaţă etc. Tema concursului, "Europa. Filmat în România", este, cred, un mijloc inteligent de a le prilejui elevilor un exerciţiu identitar şi o practică de "cetăţenie europeană". Pentru a-şi elabora proiectul, ei trebuie să parcurgă cîteva etape şi să pună în aplicare un set de practici: să constituie o echipă, să-şi procure echipamentul necesar (eventual să-şi găsească sponsori), să-şi înscrie creaţia pe site-ul concursului, să găsească un subiect potrivit meditînd asupra valorilor europene şi aşa mai departe. În plus, de promovarea şi organizarea concursului în ţară se ocupă o seamă de organizaţii nonguvernamentale locale (care merg în licee pentru a-l prezenta, asigură consultanţă etc.), cu care elevii vor învăţa să colaboreze. Pe scurt, concursul îi pune pe tineri în situaţia de a se obişnui cu o seamă de comportamente şi atitudini de care cu siguranţă vor avea parte şi în viaţa lor europeană de mîine. Dincolo de stimularea în sine a creativităţii şi de cultivarea valorilor europene, concursul propune o formulă inteligentă prin care elevii sînt stimulaţi să aibă o iniţiativă şi să-şi urmărească pînă la capăt un proiect.
Nu am, din păcate, o prea bună cunoaştere directă a mediului elevilor, nu ştiu prea bine ce şi cum gîndesc ei pe teme europene. Dar mă aştept, instinctiv, ca tinerii să gîndească altfel şi să descopere, cu privirea lor proaspătă, alte semne ale europenităţii decît cele din discursurile, adesea stereotipe şi