Domeniul drepturilor de autor este obiect de disputa intensa de mai multa vreme in toata Europa. Lucru de inteles, pana la un punct, avand in vedere miza: sutele de milioane de euro pe care utilizatorii (radiodifuzorii, producatorii de aparatura electronica de consum si IT, furnizorii de internet si de televiziune prin cablu) trebuie sa le plateasca anual titularilor de drepturi.
In Romania piata drepturilor de autor este estimata la peste 15 milioane euro si este impartita intre sapte organisme de gestiune colectiva.
Disputa este amplificata, in mod paradoxal, de progresul tehnologiei si utilizarea pe scara tot mai mare a echipamentelor din spatiul multimedia si audio-vizual care fac posibila reproducerea sau copierea unor opere artistice si literare intr-un volum infinit mai mare decat "productia de serie" originala.
Este de remarcat faptul ca volumul drepturilor de autor solicitate pentru prejudiciul ipotetic creat artistilor si scriitorilor ajunge, in multe cazuri, sa atinga valori inflationiste, prin invocarea, fara temei, a unui prejudiciu omniprezent.
Ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu poate ramane in istoria guvernarilor de dupa 1989 drept cel mai eficient ministru: el a reusit ca la prima sedinta de guvern la care a participat dupa preluarea mandatului (1 septembrie 2005) sa propuna si sa treaca prin Guvern Ordonanta de urgenta 123/2005.
Performanta sa, demna de un loc in Cartea Recordurilor, are o explicatie simpla: plecat din pozitia de prim incasator al tarii in materie de drepturi de autor ( ca presedinte al UCMR-ADA), Iorgulescu si-a propus din prima clipa a mandatului sa faca o noua lege care sa permita multiplicarea accelerata a veniturilor provenite din drepturi de autor prin eliminarea oricaror limite la negocierile
cu reprezentanii utilizatorilor (consumatorilor).