SCRIERI In ceea ce priveste literatura care il are ca tinta pe Vlad Tepes trebuie sa facem distinctia intre scrierile istorice si cele de literatura propriu-zisa.
Intre cronicile care consemneaza faptele voievodului muntean, deosebit de importante sunt cele scrise de bizantinii contemporani lui: Laonic Chalcocondil, Ducas, Critobul din Imbros, Georgios Sphrantez sau Phrantez.
CRONICI. Nascut in 1423, Laonic este un izvor narativ de mare importanta documentara in ceea ce priveste expeditia de la 1462 a lui Mahomed al II-lea impotriva Tarii Romanesti. Stirile oficiale le-a impletit cu naratiunea si traditia orala, raspandita deja in Europa in legatura cu faptele domnului roman. Contemporan cu Tepes, bizantinul Ducas a scris si el despre voievodul valah in a sa "Istorie turco-bizantina" (1341-1462), folosind atat stirile culese de el direct de la Poarta, cat si izvoare folclorice. Critobul atinge si el biografia lui Vlad in lucrarea "Din domnia lui Mahomed al II-lea (1451-1467)". Mai sarac in elemente despre Dracula Voievod este Sphrantzes. In majoritatea scrierilor bizantine apare admiratia fata de actiunile lui Vlad Tepes, semn ca acestea aveau un ecou favorabil in randul popoarelor balcanice. Cronicarii turci care au scris despre Mahomed al II-lea au scris inevitabil si despre Vlad Tepes. In timp ce sultanul este numit "sahul cuceritor de tari", Tepes este "afurisitul voievod Dracula-oglu Kazakli".
Si pe pamant sarbesc apar numeroase cronici referitoare la domnitorul nostru, figura sa fiind aceea a unui viteaz, aparator al crestinilor fata de revarsarea pagana. La Venetia apare, intre 1498-1514, o editie a istoriei universale scrisa de Marc Antonius Cocius care il introduce pe voievod in randul marilor personalitati istorice. De altfel, umanistii italieni l-au pomenit destul de mult in cronicile lor pe Vlad. O data cu Scoala Ardeleana, profilul voie