Actuala viziune asupra descentralizarii оnvatamantului, desi apropiata de formele educationale prezente оn Anglia sau Olanda, pare оnsa sortita esecului. Оn linia generala a "formelor fara fond" lansate frecvent pe piata, mai mult din dorinta de schimbare si prea putin gandite pe termen lung, de catre fiecare noua guvernare cocotata оn scaune ministeriale, descentralizarea propusa оn actualele conditii pare a fi mai degraba de natura sa convulsioneze оnca o data sistemul si asa subred al invatamantului romanesc. Poate o nota de inspiratie franceza, mai apropiata de spiritul si traditiile noastre, coroborate cu o analiza realista a conditiilor de viata a elevului Romaniei de azi, fie el dintr-un liceu bucurestean sau dintr-o comuna vasluiana, ar fi mai potrivite оn cazul de fata, dat fiind ca solutia nu poate fi aceeasi indiferent de situatie.
E mult mai simplu sa faci performanta si sa aplici metode "europene" de predare-оnvatare atunci cand ai cu cine si cu ce, si cu totul altceva sa ceri descentralizare оntr-o scoala fara nici un fel de dotari, care nu ar face fata nici celui mai indulgent control sanitar, dintr-o comuna fara infrastructura si cu majoritatea colectivului de profesori alcatuita din necalificati. Dar pentru ca e usor sa critici, ne propunem nu doar sa vedem punctele slabe ale actualei "viziuni" a ministerului, ci sa venim si cu o alternativa a descentralizarii, diferentiata pentru mediul urban si pentru cel rural, care sa tina cont de specificul comunitatii respective, de gradul de dezvoltare economica, de accesul la resurse si de disponibilitatea comunitatii de a se implica intr-un proiect de asemenea importanta.
Directiile de reforma in mediul rural in viziunea noastra sunt urmatoarele:
1. Pasul I. - Perioada de timp 3-4 ani (pana in anul 2010)
Reabilitarea drumurilor judetene spre toate scolile coordonatoar