Inginerul Joseph Mangan
Dezvaluit de jurnalistul Tim van Beveren, expert international in aviatia civila, cazul unui inginer din Viena, expulzat din firma unde lucra ca urmare a divulgarii unor matrapazlacuri, actualizeaza dosarul deficitelor sigurantei in transportul aerian.
In 2004, dupa un solid parcurs profesional, Joseph Mangan (42 ani) este angajat pe post de inginer-sef la firma TTTech din Viena. Aceasta produce un microcip si un soft, care controleaza presiunea aerului in cabina avioanelor.
La TTTech, inginerul de origine americana era insarcinat cu supervizarea documentelor tehnice in vederea aprobarii lor de noua autoritate europeana EASA (European Aviation Safety Administration).
In testele realizate de TTTech si de clientul sau, Nord-Micro din Frankfurt - furnizor al noului Airbus 380, Mangan descopera disfunctii grave. Supapele de evacuare, comandate de cip, se deschid integral - contrar prevederilor - si in mod neprevazut. Ca urmare, presiunea aerului din cabina scade brusc. Lipsa de aer pune viata pasagerilor in pericol.
In majoritatea avioanelor, un sistem independent asigura securitatea. Aeronava A380 are numai un singur sistem de presurizare. "Comandat" de cipul vienez.
Inginerul Joe Mangan avertizeaza imediat managerii de la TTTech si Nord-Micro. Nu se iau masuri. Informeaza apoi EASA. Cum nimeni nu reactioneaza, Mangan instiinteaza si clientul Airbus - care apartine cu 80% concernului EADS. Rezultat? Joe Mangan este concediat. Firma il da in judecata, acuzandu-l de "afirmatii false, calomnie si imputatii defaimatoare".
Jurnalistul Tim van Beveren a investigat la Viena, Paris si Bruxelles. In emisiunea tv "Plusminus" din 4 octombrie 2005 dezvaluie scandalul. Renumite cotidiane internationale, printre care Daily Telegraph, Los Angeles Times si Wall Street Journal au relatat cazul