Birurile pe veniturile salariale rămân una dintre cele mai importante pârghii utilizate de Guvern pentru a contrabalansa reducerea încasărilor atrase la buget, în urma introducerii cotei unice de impozitare de 16% * Mai mult, în loc ca introducerea cotei unice să atragă o simplificare a sistemului fiscal, Guvernul a adăugat noi reguli de impunere * Iar acestea nu par să se oprească aici, atâta vreme cât guvernanţii intenţionează o redesenare a Codului Fiscal * Rămân deschise discuţiile privind majorarea TVA, respectiv ale cotei unice de impozitare
Una dintre promisiunile Alianţei D.A. făcută înainte de generalele din 2004 a fost reducerea fiscalităţi şi introducerea cotei unice de impozitare. Introdusă din 2005, cota unică de 16 % nu a avut efectul scontat de reprezentanţii noii puteri, şi anume creşterea veniturilor atrase la bugetul de stat, prin scoaterea la lumină a economiei gri şi negre. Ba dimpotrivă, în ciuda raportărilor optimiste privind încasările la buget după introducerea cotei unice de impozitare, principalul rezultat a fost scăderea sumelor ce au revenit statului, ceea ce a însemnat, logic, că diferenţele de venituri trebuiau atrase din alte surse.
7 biruri pe muncă
Principala zonă de impozitare unde au umblat guvernanţii şi legiuitorii a fost în materia contribuţiilor sociale. Aici, sunt în prezent şapte legi care reglementează şapte tipuri de contribuţii sociale, cu cote diferite, evidenţiate în şapte declaraţii şi colectate de şapte instituţii diferite. Abia în acest an, de la 1 februarie 2006, guvernanţii au operat primele reduceri a cotelor procentuale percepute pe veniturile salariale, şi anume micşorarea contribuţiei la fondul de pensii cu 1,5%, respectiv a celei la fondul de şomaj cu 0,5%.
Cu toată relativa relaxare, impozitarea muncii rămâne unul din domeniile cu una dintre cele mai ridicate încărcături fiscale. @N_