Institutiile de stat prefera publicitatea prin televiziune, relevao serie de documente ale Centrului pentru Jurnalism Independent. Astfel, o pondere de 80 de procente din totalul sumelor platite de companii de stat pentru publicitate in 2005 au fost alocate spoturilor si aparitiilor TV.
Asta in conditiile in care, potrivit lui Cristian Ghinea, coordonator de proiect la CJI, in Europa procentul de publicitate alocata televiziunilor este de doar 60 la suta. Potrivit lui Ghinea, "fondurile sunt cheltuite discretionar si sunt folosite pentru a face presiuni asupra presei".
Piata de advertising din Romania este de 200 de milioane de euro, "o piata de publicitate destul de saraca", potrivit lui Cristian Ghinea, participant joi la Cluj la un seminar organizat de CJI impreuna cu Asociatia Editorilor si Patronilor Locali (APEL) pe tema alocarii de publicitate publica in mass-media.
Ghinea a subliniat doua cazuri in care inalti oficiali romani au folosit publicitatea de stat ca mijloc de presiune asupra mass-media.
Primul dintre acestea, notoriu, este al fostului ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, care in mai 2003 a amenintat un ziarist angajat al cotidianului "Adevarul" ca va retrage publicitatea ministeriala din paginile cotidianului daca nu se potoleste. "Noi doi avem o problema.
Te potolesti sau e nevoie sa vorbesc cu Cristian Tudor Popescu (fostul redactor – sef al cotidianului - n.red.) sa retrag publicitatea?", s-a adresat Agathon ziaristei. Remarca fostului ministru a starnit un amplu scandal mediatic, care s-a inchis cu scuzele lui Agathon inaintate ziarului.
Un al doilea exemplu citat de Ghinea, care subliniaza presiunile la care este vulnerabila media prin publicitatea de stat, este remarca fostului premier al Roman