ţările vecine. Soluţia nu este însă la îndemâna tuturor patronilor. Nici recalificarea şomerilor nu este o alternativă tocmai bună, pentru că, odată şcoliţi, oamenii preferă locurile de ţările vecine. Soluţia nu este însă la îndemâna tuturor patronilor. Nici recalificarea şomerilor nu este o alternativă tocmai bună, pentru că, odată şcoliţi, oamenii preferă locurile de muncă mai bine plătite de afară.
Companiile din turism luptă să îşi fidelizeze angajaţii
"Nu mai avem oameni calificaţi. Cine nu a plecat la muncă în străinătate e în pragul pensionării", se plâng angajatorii din construcţii, turism şi confecţii. Nicolae Moroianu, directorul general al hotelului Cocor din Neptun, spune că, la prima vedere, în cazul turismului, situaţia s-ar putea rezolva pe plan local, prin angajarea de oameni tineri. Totuşi, soluţia nu se poate aplica decât în cazul turismului de un anumit standard, unde profitul permite şi investiţii pe măsură. Cei mai mulţi patroni de hoteluri de două şi trei stele de pe litoral angajează sezonieri, lucru care se resimte în calitatea serviciilor. Luxul de a lucra cu aceiaşi oameni nu şi-l permit decât patronii de hoteluri de patru stele, care investesc în personal prin cursuri de specialitate şi încearcă să-I fidelizeze prin diverse moduri. Însă nici aceasta nu este o garanţie a păstrării angajaţilor, unii dintre ei preferând să plece să lucreze pe salarii mult mai bune pe vase de croazieră. "În aceste condiţii, deficitul de forţă de muncă în turism a ajuns la 40%", spune Moroianu. Salvarea ar putea veni prin angajarea de personal pregătit din Republica Moldova, însă investiţia este mult prea mare pentru a deveni la îndemâna fiecărui patron de hotel.
Industria uşoară supravieţuieşte cu navetişti
În confecţii însă, Mihai Tincu, managerul SC Rapsodia Conf Botoşani, pare că a găsit rezolvarea pentru deficitu