Sumele mici uitate intr-un cont curent (nu si de depozit la termen), cu sau fara card atasat, creeaza mai multe probleme decat beneficii, atat bancilor, care se vad nevoite sa cheltuiasca cu administrarea acestora, cat si clientilor, care pot scoate din buzunar comisioanele aferente in cazul in care sumele din cont sunt prea mici pentru a le acoperi.
Bancile percep comisioane la deschiderea contului, taxeaza si administrarea acestuia, iau comision si pentru retragerile de numerar si, intr-o mai mica masura, un alt comision pentru inchiderea contului. Conturile curente ajunse „pe zero" sau cu sume mici sunt declarate „inactive" de banca dupa trei sau sase luni, iar daca clientul nu intervine, dupa maximum 12 luni ele sunt inchise.
Datorii mici, dar importante
In cazul conturilor care au card atasat, acestea nu pot fi inghetate de banci cand comisioanele depasesc sumele existente „pe card", astfel clientul devenind dator bancii. Clientul trebuie sa ceara informatii temeinice referitoare la comisioane si sume minime, altfel se poate trezi fara bani in cont si fara cont.
„Exista conturi pe minus. Banca noastra a ajuns in aceasta situatie la carduri, pentru ca aceste conturi nu pot fi inchise fara cerere speciala din partea clientului", explica ofiterul de operatiuni de retail al unei banci.
Persoanele fizice sau juridice care uita de un cont curent, cu sau fara card atasat, se pot trezi figurand ca rau-platnice in bazele de date ale institutiei respective, Biroului de Credit sau, dupa caz, Centralei Incidentelor de Plati.
Daca sumele din cont (soldul) sunt sub o anumita suma prevazuta de banca, iar contul nu a fost accesat timp de trei sau sase luni (in functie de banca), atunci contul este inchis, iar sumele mici ramase sunt puse la dispozitia clientului, care este notificat de acest lucru. Daca soldul e d