Romania trebuie sa faca fata concurentei tot mai agresive pe plan international atat din partea unor tari vecine, cat si a noilor producatori, cum ar fi Argentina, Chile, Africa de Sud, Noua Zeelanda. In 2005, exporturile romanesti de vinuri s-au ridicat la 269.564 de hectolitri, in scadere cu 30% fata de anul anterior, principalele destinatii fiind Germania - 112.197 hectolitri, Republica Moldova - 85.597 hectolitri, Marea Britanie - 13.761 hectolitri si SUA - 9.915 hectolitri. In Germania, vanzarile au scazut anul trecut cu circa 20% fata de 2004, pana la 112.197 hectolitri. Cauza o reprezinta concurenta tot mai puternica inregistrata pe aceasta piata, dar si oferta putin competitiva din punct de vedere al preturilor, afirma producatorii.
"Romania poate concura cu celelalte tari doar la nivel calitativ, intrucat preturile sunt destul de mari, ca urmare a productivitatii scazute, comparativ cu oferta de pe piata", a declarat agentiei Mediafax Bazil Zarnoveanu, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din Romania, la Targul de vinuri ProWein de la Düsseldorf.
El a precizat ca vinurile romanesti sunt exportate aproape in totalitate in vrac, la un pret care variaza de la 50 eurocenti pe litru la 1,2 euro pe litru, fiind imbuteliate in Germania. De asemenea, sunt livrate si vinuri imbuteliate, desi in cantitati foarte mici, la un pret mediu de 1,54 euro pe litru. Presedintele APEV a precizat ca, din pacate, vinurile romanesti pot fi gasite, in general, in magazinele de tip discounter, cele de specialitate, si mai putin in marile magazine sau in retelele HoReCa. Circa 60% din exporturi reprezinta vinuri demiseci, in special rosii, preferate de consumatorii germani.
Cel mai mare salon de vinuri si bauturi spirtoase din Europa, ProWein Düsseldorf 2006, care are loc in perioada 26-28 martie, reuneste in acest an circa 2.900 d