In ipostaza de net art, arta pe calculator cunoaste o serie de problematici sociale, etice si politice, manifestate in special prin activismul on-line, asociat adesea celui off-line. Arta creata in reteaua Internetului isi propune sa sprijine in mod activ comunicarea artistic-sociala, interumana, sa medieze colaborarea intre artisti si informaticieni, sociologi si diversi utilizatori, sa formeze comunitati virtuale ale artistilor, interdisciplinare si multinationale. Sa demonteze notiunile de democratie media, de libertate nelimitata a internautilor, de control si de „imputernicire“, sa furnizeze strategii ale actiunii imediate, ale autoexpresiei si ale promovarii individuale si de grup sau sa opuna rezistenta si subversiune fata de institutiile de arta si de corporatii.
Primele miscari ale artei net sint cele slovene sau rusesti, pe de o parte, si cele americane, pe de alta parte, in anii 1996-1997, urmind ca aceste miscari sa se extinda ulterior la nivel planetar si in forme multiple. De pilda, Antoine Moreau creeaza Copyleft, un site in care navigatorii pot prelua imagini din retea pentru a le continua, opunindu-se conceptului si practicii de copyright. Proiectul Face Setting (Kathy Rae Hoofman si Eva Wohlgemuth) este o interfata comunicationala a grupurilor de femei provenind din culturi diferite, o forma de activism artistic in cadrul unei comunitati electronice. Alti artisti net, in acceptia activa si activista, sint: Jodi.org (Joan Heemskerk &Dirk Paesmans), Vuk Cosic, Fred Forest, Olia Lialina, Heath Bunting, Ben Benjamin, Graham Nicholls, Snarg, Michael Samyn, Andy Deck, Philip Pocock, colectivul I/O/D, grupul 0100101110101101.org, Nina Sobell sau Julie Morel.
De asemenea, artisti precum Paul Garrin (White Devil, 1993) sau Lynn Hershman (Lorna, 1979/1983, Room of One’s Own: Slightly Behind the Scenes, 1990/1993), Ken Feinngold (Chi