Inregistrarea marcilor si produselor romanesti in UE este un "amanunt" putin luat in considerare de antreprenorii romani. Fie ca nu sunt informati sau interesati, la nivelul anului 2005 au fost trimise putin peste 50 de cereri de inregistrare a unei marci internationale. Prin comparatie, in Cehia au fost 500 de inregistrari iar in Ungaria 400.
Alexandru Harsany, Senior Associate in cadrul Casei de Avocatura NNDKP vorbeste despre modalitatile, avantajele si costurile pe care inregistrarea unei marci le poate aduce beneficiarului.
Hotnews.ro: Care sunt avantajele inregistrarii marcilor romanesti in statele membre ale Uniunii Europene?
Alexandru Harsany: Protejarea marcilor in statele membre UE permite companiilor romanesti sa livreze produse, respectiv sa presteze servicii in aceste state, sub aceleasi marci ca in Romania (deja inregistrate in Romania), aspect important in special dupa aderarea Romaniei la UE in contextul liberei circulatii a marfurilor si serviciilor.
Astfel, companiile romane vor beneficia in statele membre UE unde marcile au fost inregistrate de aceleasi drepturi pe care le confera inregistrarea marcilor in Romania, respectiv un drept exclusiv asupra marcii, precum si dreptul de a se opune folosirii de catre terti a acesteia.
In viitorul pe care il speram apropiat, dupa aderarea Romaniei la UE, inregistrarea marcilor comunitare va prezenta numeroase avantaje fata de inregistrarile nationale in fiecare dintre aceste state, printre care cele mai importante sunt:
1. Formalitatile de inregistrare si management simplificate (o singura aplicatie, o singura limba folosita pentru procedura de inregistrare, un singur centru de administrat, un singur dosar de administrat);
2. Costuri de inregistrare reduse;
3. Obligatia de a utiliza marca este mai usor de indeplinit,