(Foto: )
Logan, moneda de schimb pentru Dacia lui Nea' Nicu
Inainte de 1989, pentru a-si putea cumpara un autoturism Dacia 1310, romanul de rind trebuia sa depuna 70.000 de lei la CEC. In schimbul carnetului CEC primea un bon de ordine, in baza caruia isi ridica masina mult visata. Dupa Revolutie, statul a anulat aceasta practica, iar inflatia galopanta a transformat economiile de-o viata ale romanilor in sume ridicole.
De atunci au trecut 16 ani, timp in care multi si-au retras banii pentru a-si cumpara televizoare color sau masini de spalat. Aproape 1.000 de prahoveni au refuzat sa faca acest lucru, in speranta ca statul roman ii va despagubi la valoarea reactualizata, adica aproximativ 6.000 de euro pentru fiecare carnet CEC. Nicolae Zafiu din Filipestii de Tirg este unul dintre ei.
"Nu inteleg de ce sintem tratati cu atita dispret de guvernanti. Acolo sint banii nostri munciti o viata. Nu mi-am retras banii pentru ca sper sa-mi recuperez economiile la adevarata lor valoare. M-as multumi si cu un Logan". La nivel national, din cei 800.000 de posesori de carnete CEC pentru cumparare de Dacii de dinainte de Revolutie au mai ramas doar 33.000.
Procesul a ajuns la Strasbourg
Conducerea Asociatiei pagubitilor de autoturisme din Romania sustine ca procesele intentate CEC-ului si Ministerului de Finante au ajuns pina la Curtea Europeana pentru Drepturile Omului. Statul roman s-a aparat in fata instantei europene prin faptul ca intre parti nu exista nici un contract, insa deponentii spun ca numerele de ordine dovedesc relatia contractuala exista intre deponent si CEC.
In cele din urma, CEDO a respins dosarul pentru ca pagubitii s-au adresat instantei europene in numele asociatiei si nu individual. "Noi avem 3.500 de membri, multi d