CULTURA SI PIPER Gastronomia sau arta culinara presupune prepararea alimentelor pentru a fi degustate, consumate, inghitite si apoi digerate, mistuite...
Spectacolul "Iona" al lui Marin Sorescu, in regia si interpretarea lui Ilie Gheorghe, de la Teatrul National "Marin Sorescu" din Craiova, propune o cu totul alta viziune. Omul devine el insusi aliment intr-o uriasa burta de peste, asteptandu-si "vesnica mistuire". Viziunea absurda asupra existentei se amesteca aici cu un sentiment de prizonierat, de "cerc stramt", din care evadarea nu este posibila. Povestea omului inghitit de un peste isi are radacinile in Biblie. La Marin Sorescu, ea capata cu totul alte valente, iar montarea lui Ilie Gheorghe pare ca incearca sa afle punctele comune.
"Cati pesti sa fie in mare? Cati ai putea numara o viata. Mai multi. Atunci cat ai putea numara o moarte. Se poate... Dar cum o putea marea asta sa tina atata puzderie de peste pe mancare si pe bere..."
Structurata ca un monolog polifonic, montarea lui Ilie Gheorghe, prezentata in cadrul Festivalului-Concurs Gala Star Bacau 2006, aduce in discutie conditia omului. Inlantuit de-a lungul intregii sale existente, incapabil sa-si depaseasca in vreun fel conditia, omul traieste inchis nu intr-o coaja de nuca, precum in Hamletul lui Shakespeare, ci intr-o burta de peste. Si burtile pestilor se multiplica la infinit. Omul devine un aliment al Universului, care se hraneste cu el fara sa-l digere. Inchis in intunericul acestui abdomen urias, luminat doar de alti ochi de peste (excelenta scenografia lui Gabriel Manescu), candele care ard ca-ntr-o biserica a lumii din care Dumnezeu nu mai poate iesi inviat si triumfator.
Un om si un schelet stau la taifas si schimba rolurile, viata e o anticamera a mortii, iar lumina, echivalentul libertatii, nu se aprinde niciodata. Universul ne ingurgiteaza, el fiind la randul lui ingu