foto: Cotidianul
Teatrul National din Bucuresti continua seria de succes a conferintelor de duminica.
Ieri a iesit la rampa filosoful Gabriel Liiceanu. „Despre ce am promis sa va vorbesc?" „Despre minciuna", a raspuns publicul consultindu-si programele. „Ei bine, v-am mintit. M-am hotarit sa va vorbesc despre seductie. Pentru ca minciuna nu este, oricum ai lua-o, un subiect pascal si, fie ca sintem credinciosi, fie ca nu, sacrul pluteste in aceste zile in aer."
Seducatori de geniu: Socrate, Platon, Iisus
„In plus, minciuna nu e de sezon", a adaugat Liiceanu. „Primavara e pentru indragostire, toamna e pentru minciuna. Mi-as dori sa va vorbesc despre ura la vara, ura - un subiect fierbinte, si poate despre moarte, la iarna." Liiceanu si-a sedus publicul vreme de mai bine de o ora, demontind mecanismele seductiei si facind un demers cultural de recuperare a marilor seducatori.
Filosoful a explicat distinctia dintre seducatorul pozitiv si cel demonic, potrivit consecutiilor: te seduc, ma iubesti, te iubesc sau, dimpotriva, te seduc, ma iubesti, te folosesc. Daca seducatorul pozitiv te transporta, te „teleporteaza" intr-o lume extraordinara, seducatorul demonic te anuleaza, coborindu-te si mai mult in ordinar.
In galeria seducatorilor de geniu, Liiceanu i-a amintit pe Socrate, pe Platon si pe Apostolul Pavel, un autentic seducator al neamurilor, pe Iisus Hristos „singurul seducator a carui sorginte este considerata divina", dar si pe maleficul Don Giovanni.
Foarte scurta istorie literara a seductiei
Amorul cavaleresc continua linia amorului platonic, spiritul fiind mai important decit carnalul. Amorul shakespearian, de tip Romeo si Julieta, exprima cel mai bine raportul spirit-trup, in timp ce, de la Renastere pina in zilele noastre, carnea bate spiritul, seducatorul de tip Don Juan practici