Circula de curand pe internet un clip al unui roman aflat la munca in Spania care, in speranta de a le face in ciuda "prietenilor" lui de acasa preocupati de soarta lui din strainatate, se lauda cu un Audi A6 2.5 TDI in valoare de 40000 de euro, cu "clima bizonica" si alte bazaconii.
Vorbind recent cu un prieten despre ilustrul conational cu Audi A6, nu am putut intr-o prima faza decat sa-i dau dreptate prietenului meu, care observa ca o buna parte dintre romanii care muncesc in strainatate fac excese similare cu banii castigati si de aceea, contributia lor pozitiva in economia romaneasca este destul de limitata.
In ciuda acestei afirmatii cat se poate de pertinente, cred ca este esential sa facem o distinctie majora.
Pe de o parte, sunt romanii aflati temporar la munca in strainatate – categorie in care sunt inclusi capsunarii, angajatii sezonieri in turism, asistentele si orice alte categorii de muncitori romani care petrec un ciclu de 3, 6 sau 9 luni la munca in strainatate, dupa care revin in tara, iar anul urmator, acest ciclu se poate repeta.
Aceasta categorie de muncitori aduce in Romania marea parte a castigurilor din strainatate, acesta fiind de fapt si scopul plecarii – castigarea unei sume de bani mai mari decat ar fi posibil in tara si utilizarea acestor bani inapoi in Romania.
Pe de alta parte, sunt romanii care se afla practic permanent la munca in strainatate, fie legal, fie ilegal, care revin in Romania doar in concediu pentru cateva saptamani pe an si din categoria carora probabil face parte si domnul cu Audi-ul.
Aceasta categorie de muncitori aduce in Romania cel mai probabil doar o mica parte a banilor castigati, majoritatea fiind utilizati in tarile in care lucreaza (fie pe masini scumpe, fie pe alte bunuri).
In acest articol, voi vorbi despre romanii din prima cat