Premiera spectacolului „Medeea“, de Euripide, in regia lui Yiannis Paraskevopoulos din Grecia, s-a jucat sâmbata, 15 aprilie, pe scena Teatrului National „Marin Sorescu“ din Craiova. „Medeea“ este un spectacol realizat de regizorul grec in numai cinci saptamâni, ceea ce s-a simtit. Cu toate acestea, actorii au fost scosi la rampa, spectacolul a avut succes, dar nu se poate vorbi de un succes care sa te lase fara respiratie. Paradoxal, in aer plutea duhul celebrului regizor Silviu Purcarete. In caietul de prezentare a spectacolului, Yiannis Paraskevopoulos face o marturisire interesanta: „Pentru notele regizorale as vrea sa imprumut cuvintele lui Giorgos Cheimonas care exprima exact viziunea mea asupra acestei puneri in scena. Este un extras din prefata traducerii «Medeei» lui Euripide, carte aparuta in 1989“. Fara tagada, este invers. Astfel, Giorgos Cheimonas spune in prefata sa ca tragedia Medeea , opera cu cel mai profund caracter erotic scrisa vreodata, este un text inspaimântator de sec: „Nici un cuvânt al Medeei nu exprima nici cel mai mic sunet de iubire, iar singura delicatete care razbate din discursul sau arid apare atunci când se adreseaza copiilor ei. (...) Cu o stare de furie permanenta, dar si cu multa stapânire de sine, pregateste distrugerea lui Iason: ii va ucide sotia cea tânara si pe tatal acesteia, dar ii va ucide si pe copiii ei, copii care sunt ai lui Iason“. Giorgos Cheimonas se intreaba: „Ce este aceasta pornire navalnica spre distrugere? Pedeapsa, razbunare, echitate? Durere si «justificare» a sinuciderii, in care sinucigasul ii cheama la moarte pe toti cei dragi lui? Si de unde apare? Din gelozie, din decadere si umilinta, din teama de exil? Din inutilele sale jertfe, din curajul sau zadarnic?“ Acelasi autor, se pare, gaseste raspunsuri: „Toate acestea, una câte una, le ofera tragedia sau se subinteleg. Intre Medeea si Iason, intre Medeea si