Cererea de bunuri (în special electrocasnice şi autovehicule) este puternic susţinută prin dezvoltarea creditelor de consum, dar oferta de produse româneşti este incapabilă să satisfacă Cererea de bunuri (în special electrocasnice şi autovehicule) este puternic susţinută prin dezvoltarea creditelor de consum, dar oferta de produse româneşti este incapabilă să satisfacă pretenţiile cumpărătorilor. Diferenţa dintre aceşti doi parametri a fost exprimată plastic de către directorul de comunicare al BNR, Adrian Vasilescu: "Consumul aleargă cu rapidul, în timp ce oferta abia vine, din urmă, cu mocăniţa".
BNR "adoarme" banii băncilor comerciale
În deschiderea unei conferinţe pe tema creditării, organizată de Camera de Comerţ şi Industrie a României, oficialul BNR a arătat că, "din păcate, consumul nostru nu stimulează producţia noastră. O stimulează pe a altor ţări, de unde noi importăm". În plus, "băncile comerciale au foarte mulţi bani, iar BNR e nevoită să-şi pună în joc economiile pentru a absorbi şi a stinge această avalanşă. Trebuie să deschidă o pensiune, să plătească trei mese pe zi şi un pat cald, să adoarmă aceşti bani - care, altfel, ar fi buni pentru producţie. De ce trebuie să facem asta? Pentru că producătorii noştri nu au bonităţi, nici populaţia nu are bonităţi, iar inflaţia e sâcâitoare şi determină menţinerea unor dobânzi mari la credite", a explicat Adrian Vasilescu. În opinia lui, România va depăşi situaţia actuală atunci când raportul dintre cererea de consum a românilor şi oferta producţiei interne se va echilibra. Vasilescu a mai arătat că românii plecaţi în străinătate la muncă "trimit acasă aproape la fel de mulţi bani câţi aduc investitorii străini în România, ceea ce încurajează şi mai mult cererea de consum.
Creditul neguvernamental va creşte cu 30%
Adrian Cosmescu, director în cadrul Direcţiei Supraveg