Nu mă aşteptam, recunosc, să întâlnesc o asemenea
judicioasă împletire de livresc şi sinceritate în
cartea (debut tardiv) Elenei Brădişteanu ? Kairós
( jurnalul unei femei ). De foarte puţine ori
memorialistica înţesată de lecturi sfârşeşte altcumva
decât într-o orgolioasă epatare, după cum tot atât de rar
sinceritatea netrucată devine mai mult decât o megalomanie
a detaliului inutil. Evitarea acestor două căi ţine,
cumva, de alt secol, delicat şi un pic naiv, dar în acelaşi
timp prietenos. De aceea, probabil, de fiecare dată
surprinzătoare...
Norocul a depins numai de el. şi-a aşezat viaţa pe
muchia unei mulete şi a învins. A fost însă atât de dramatic
şi de primejdios, încât nu mai poate fi vorba de bucurie
exuberantă. Toreadorii sunt gravi. În Viaţa ca o coridă,
O. Paler atribuie generozitatea cu care toreadorii risipesc
banii plătind consumaţiile tuturor unui complex de
inferioritate, generat de mediul modest din care provin.
Nu sunt deloc sigură că este aşa. Într-o coridă i se
dă taurului posibilitatea să lupte şi moare glorios.? Aşa
arată un fragment din mărturia unei femei care, după şocul
de-a deveni văduvă, ţine un jurnal al confesiunii şi al
recuperării, unul intim după toate normele. Ba încă mai
multe cu una: intimitatea lecturii e pusă în drepturile
meritate. Nu sunt multe relaţii mai tăcute şi mai
elegante decât aceea a unui cititor cu cartea. Nu sunt
şicane şi tachinări mai frumoase decât scurtele polemici,
în gând, cu autorii preferaţi. Alteori, declaraţii la fel de
nezgomotoase legitimează