- Economic - nr. 81 / 27 Aprilie, 2006 Un confrate de la un ziar din Capitala constata ca BNR loveste creditul (adica il mareste) ca sa crape consumul (adica, sa se reduca). Este o politica pe care Banca Centrala o promoveaza constant pentru a reusi sa echilibreze, cat de cat, deficitele cu care se confrunta tara noastra in ultima vreme. Cauzalitatile sunt mai multe, dar doua constituie esenta: apetenta romanilor tot mai ridicata pentru consum, pe de o parte, si incapacitatea economiei romanesti de a acoperi aceasta cerere. De unde rezultatul firesc al cumpararii doar a produselor provenite din import. O atare constatare nu este numai trista, este si deosebit de grava si periculoasa pentru viitorul tarii si al cetatenilor sai. Statisticile, sondajele si analizele Bancii Nationale s-ar putea concentra, pe scurt, in urmatoarea afirmatie: cererea de bunuri tot mai mare (in special de electrocasnice si de autovehicule) este puternic sustinuta prin dezvoltarea creditelor de consum, in timp ce oferta produselor romanesti este incapabila sa satisfaca pretentiile cumparatorilor. Analistii BNR explica aceasta situatie printr-o exprimare plastica de efect: "Consumul alearga ca trenul rapid, in timp ce oferta abia vine, din urma, ca mocanita. Este vorba, desigur, de oferta industriei romanesti, care, dezorganizata cum e in prezent si neimplicand interesul noilor patroni, nu poate nici pe departe acoperi - nici cantitativ si, mai ales, nici calitativ - cererea, din ce in ce mai larga, mai sofisticata si mai "mofturoasa" a romanilor care au ceva bani. Or, este clar ca, in aceste conditii, consumul intern nu stimuleaza productia noastra, ci pe a altor tari, de unde noi suntem nevoiti sa importam. In context, directorul de comunicare al BNR, Adrian Vasilescu, este nevoit sa constate ca "bancile comerciale au foarte multi bani, iar BNR este nevoita sa-si puna in joc economiile pe