- Diverse - nr. 81 / 27 Aprilie, 2006 M-am intors umilit dintr-o re centa calatorie in Coreea de Sud. Umilit, pentru ca un popor iesit din cumplita saracie milenara si din distrugerile ultimului razboi mondial a reusit, in doar o jumatate de veac, sa faca o spectaculoasa demonstratie ca, prin stiinta de carte, munca indarjita si patriotism profund, se poate pur si simplu schimba conditia umana. Caci traiesc acolo, inghesuiti pe un teritoriu cat al Transilvaniei, 48 de milioane de oameni. Clima _ siberiana _ nu permite agricultura de performanta, minele de carbuni au iesit _ ca peste tot _ din ecuatia marii industrii, asa in cat coreenii nu au avut incotro si au dezvoltat industrii moderne, de inalte tehnologii. Ei vand azi lumii, dincolo de nave oceanice, automobile si camioane, iar pe teritoriul Coreei nu vei intalni decat produse ale fabricilor Kia, Daewoo, Nissan _ tot ceea ce electronica moderna poate produce, adica televizoare cu ecrane cu plasma sau cristale lichide, DVD-uri si home theaters (teatre de casa), computere, telefoane mobile (cu "ferestre" video), MP3-uri si, in general, gadget-uri pentru industriile auxiliare Internetului. Toate _ absolut toate! _ casele si apartamentele (austere, in general) sunt bransate la Internet, iar ceea ce se numeste broadband (banda larga) functioneaza la peste 80% din PC-urile si computerele cetatenilor Coreei de Sud. Profund nationalisti, dar toleranti fata de toate religiile, coreenii s-au adaptat, recent, la fenomenul numit democratie, dar cand au facut-o au dovedit ca stapanesc tehnologiile sociale ale sistemului pluripartinic, cu al sau element fundamental, care este votul universal. Mai mult, dezvoltandu-se spectaculos mass-media (sute de posturi de televiziune si radio!), "cainele de paza al democratiei" a luat in colimator pe unii patroni ai "chaebol-urilor", adica ai marilor holdinguri gen Daewoo si Samsung, o