Preturile de evaluare, ca de altfel si cele de adjudecare, la casele de licitatie bucurestene, continua sa reflecte nivelul scazut de cumparare a actorilor pietei de arta romanesti - fie ei negustori sau colectionari. Si, totusi, in cei 16 ani de comert liber cu bunuri artistice, s-a schimbat ceva, atat in planul ofertelor - supuse, ce-i drept, unei selectii a proprietarilor caselor de licitatii - cat si al optiunilor cumparatorilor. In general, oamenii cu bani, care au inteles ca arta este o investitie pe termen lung, prefera valoarea, orientandu-se spre lucrari semnate de nume consacrate ale picturii romanesti. Am remarcat, insa, o exacerbare a dorintei de achizitie, axata, in mod deosebit, pe clasicii artei autohtone, pentru care intra intr-o acerba competitie, in timp ce nume din al doilea sau al treilea esalon, prezente cu piese de certa valoare estetica, sunt practic ignorate sau cumparate la preturi de-a dreptul derizorii. Evident, se resimte, in acest caz, atitudinea negustorilor, care cumpara obiecte de arta la preturi mici pentru a le comercializa, dupa un timp relativ scurt, cu beneficii vizibile. Oricum, fenomenul pietei de arta de la noi ramane tributar parca unui refuz, regretabil, de maturizare. Nicolae Grigorescu, de pilda, nu depaseste, in ultima vreme, pragul de evaluare de 40.000 sau 70.000 lei noi. Maine, Casa "Alis", supune licitatiei o pictura de dimensiuni mici (15x24,5 cm) semnanta de Grigorescu, "Trecerea vadului", ulei pe lemn, estimata la 40.000 lei noi. Schweizer-Cumpana, Stefan Popescu, Constantin Stahi, Mutzner, Jean Cheller, Octab Bancila sau G.D. Mirea sunt prezenti cu picturi - in ulei pe panza ori pe carton - evaluate la preturi de-a dreptul penibile, incepand de la 5.000, 7.000, 10.000 si 16.000 lei noi. In topul ofertelor de maine, la sectiunea sculptura, se afla Ion Irimescu (1903-2005), cu o lucrare nesemnata - "Clepsidra", bronz