(Foto: )
Dupa cum se stie, municipiul Cluj-Napoca este legat de restul tarii prin patru mari artere rutiere, care fac legatura cu Turda, Oradea, Zalau si Dej. La sud, dinspre Turda, in Cluj-Napoca se intra pe DN 1, la vest, dinspre Dej, se intra pe DN 1C, la nord, dinspre Zalau, se intra pe DN 1F, iar la est, dinspre Oradea, pe DN 1.
In prezent, Cluj-Napoca este printre putinele orase din Romania care nu are o centura de ocolire, iar nivelul de poluare al atmosferei, precum si cel de poluare fonica au depasit cotele suportabilului.
Intreg traficul greu tranziteaza orasul, neexistand nici o legatura extravilana intre ruta Oradea - Cluj si Cluj - Dej, ori Turda - Cluj si Cluj - Dej. De asemenea, intrarea in Cluj-Napoca dinspre Turda este considerata ca fiind soseaua mortii, zona respectiva fiind campioana accidentelor mortale din tara.
Promisiuni pentru o retea de sosele de centura exista inca de pe vremea primului mandat al lui Gheorghe Funar, cand primaria clujeana a promis cu surle si trambite o varianta ocolitoare pentru ruta Turda - Oradea.
Apoi, in legislatura 2000-2004 a venit randul Consiliului Judetean sa ridice mingea la fileu, institutia prezentand variante ocolitoare pe toate rutele. Acum, in mandatul Boc, primaria a venit din nou cu o serie de proiecte de centuri ocolitoare.
Toate aceste planuri au ramas insa la stadiul de banale promisiuni, fiind la fel de veridice precum celebrul tunel pe sub Feleac ori telefericul de pe Cetatuie. Mai mult, "centura" a starnit orgolii si discutii contradictorii intre initiatorii proiectelor. Toate acestea, in timp ce clujenii suporta cu stoicism invazia traficului greu.
Nimic nou sub soare
Pana la finele anului trecut, existau doua mari proiecte de centura o