Avalansa ofertelor de creditare iscata in ultima perioada de bancile comerciale a resuscitat interesul pentru credit, dupa un relativ recul al fenomenului datorat conditiilor drastice impuse de Banca Centrala. Numai ca, in "laboratoarele de marketing" ale bancilor s-a lucrat intens pentru recucerirea clientilor. S-a mai umblat pe la cifre, s-a scazut in unele locuri, s-a adaugat in altele, astfel ca, in final, au fost scoase pe piata, prin intermediul campaniilor publicitare, o multime de credite nou noute. Cu cifre mici si cam "mincinoase".
Ei bine, desi ascund o multime de comisioane care nu transpar la prima vedere, noile credite constituie o solutie viabila pentru cei care, dupa ce au accesat un credit in urma cu ceva timp, au impresia ca banca ii pacaleste. Ca, desi in contract era stipulat faptul ca dobinda va fi modificata in functie de indicatorii monetari, pina acum nu s-a intimplat nimic. Solutia se numeste "refinantarea creditului vechi".
Pentru a-si proteja profiturile, in aproape toate cazurile bancile isi "pacalesc" clientii cu dobinzile variabile, pe care banca declara ca le modifica in functie de tendintele de pe piata. Asta in principiu, pentru ca practic aproape nici una nu a scazut dobinzile la creditele cu dobinda variabila pe care le-a acordat. Pentru a tine pasul cu trendul pietei si cu concurenta, acestea prefera sa pastreze produsele vechi, cu dobinzi mari, si sa lanseze altele noi, cu aceleasi caracteristici, insa cu dobinzi mai mici.
Astfel, clientul ramine in brate cu un credit cu o dobinda imensa, pe care insa banca se ofera bucuroasa sa-l refinanteze prin noul credit, mai ieftin. Avantaj client, dar si banca, pentru ca aceasta, in loc sa modifice dobinda variabila, alege sa ofere un nou credit, pentru clientul care va plati din nou comisionul de acordare si alte taxe pe care le solicita institutia creditoa