Potrivit unei hotarari recente, izvorand din cadrul Comisiei de la Bruxelles, ministrii de Finante ai celor 25 de tari membre ale Uniunii Europene vor discuta, in iunie, crearea "unei baze comune consolidate pentru impozitul asupra companiilor". Acceptarea acestei discutii este interpretata ca un posibil prim pas catre o armonizare pe plan european a cotelor de impozitare a companiilor pana in anul 2008. Nu se stie deocamdata daca aceasta armonizare va merge pana in punctul unei cote unice de impozitare in sectorul corporatist pe piata de ansamblu a Uniunii Europene, pentru ca ideea are si adversari, nu numai partizani, desi se pare ca pe dedesubt exista mult mai multe sustineri decat reticente. Demersul nu constituie cumva vreo surpriza. Mai degraba, s-ar putea spune ca era de asteptat, fiind de presupus ca mai-marii Uniunii Europene, cei cu painea si cutitul in club, nu vor sta cu mainile in san si vor reactiona, indeosebi in culise, daca nu si oficial, in fata sfidarii pe care noile tari aderente, chiar de ei admise, au lansat-o in perspectiva sau imediat ulterior intrarii efective in Uniunea Europeana. Mai multe dintre aceste tari, printre care si Romania, profitand de faptul ca impozitele directe (pe profit, pe salarii) nu fac, spre deosebire de cele indirecte (TVA, accize), obiect al reglementarilor comunitare, au procedat la scaderi semnificative indeosebi ale impozitelor pe profit si venit, stimuland atragerea in acest fel de investitii externe, in principal investitii din tarile vechi membre ale Uniunii Europene. Mai mult, prin implicatie, s-a incurajat astfel masiv, atat ca amploare, cat si ca dinamica, procesul care ar fi avut loc oricum in conditiile extinderii Uniunii Europene, de deplasare catre Est a marilor companii cu sedii in tarile vest-europene, proces numit de relocalizare. In tarile est-europene, o data cu uniformizarea conditiilor de acces si