Una cate una, firmele constructoare de automobile parasesc Europa de Vest, care este prea scumpa. La presiunile acestora, fabricantii de echipamente s-au \"mutat\" deja. in mai putin de cinci ani, Europa Occidentala a ajuns, de la statutul de exportator de autoturisme, la cel de importator. In Est, fenomenul este exact invers, scrie o editie recenta a revistei franceze in timp real Challenges.fr citata de Rompres.
Oare, peste zece ani, in Europa de Vest, se vor mai produce la fel de multe masini ca si astazi? Ultimele declaratii ale constructorilor fac ca o astfel de intrebare sa fie legitima. PSA Peugeot Citroen a anuntat, la jumatatea lunii aprilie, inchiderea uzinei sale de la Ryton, Anglia.
Motivul este ca producerea fiecarui automobil Peugeot 206 costa acolo cu 400 de euro mai mult decat in alta parte. In Germania, Volkswagen intentioneaza sa desfiinteze 20.000 de posturi, dintre care majoritatea, la uzinele "istorice" de la Wolfsburg. Mercedes trece la aplicarea ultimei etape a planului sau de 9.000 de concedieri. In acelasi timp, PSA a investit peste 350 de milioane de euro pentru a permite cresterea productiei la uzinele Trnava, din Slovacia, care, in luna mai ac, urmeaza sa inceapa sa produca modelul Peugeot 207. Iata tot atatea anunturi deloc intamplatoare.
Relocarea - cuvantul de ordine�
� � �
Atenti sa se pozitioneze pe pietele in crestere si dornici sa isi amelioreze libertatea de miscare, constructorii isi transfera uzinele. Altfel spus, planeaza spectrul delocalizarilor masive in Estul Europei. Ca un semn al timpurilor, in Franta, guvernul a inscris chiar tema unei eventuale inchideri a uzinelor de automobile pe lista reflectiilor ce trebuie facute in privinta amenajarii teritoriului.
� � � �
Deocamdata, chestiunea ramane tabu in Franta, incarcatura ei politica fiind foarte mare. in plan economic, ea este pus