Tara noastra poate primi patru miliarde euro pentru dezvoltarea transporturilor, a afirmat reprezentantul Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, Tudor Radu. "Delegatia Comisiei Europene apreciaza foarte mult initiativa Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti de realizare a acestei reuniuni cu sprijinul TAIEX, foarte utila pentru aderarea Romaniei. Asemenea dezbateri publice ar trebui organizate in fiecare din sectoarele afectate de transpunerea in viata a acquis-ului comunitar, pentru ca informatiile legate de aderare ar trebui discutate in cercuri cat mai largi", a mai pus Tudor Radu, expert in probleme de transporturi in cadrul Delegatiei Comisiei Europene (CE) la Bucuresti.
Serviciile transportatorilor din statele membre ale UE aduc venituri de 1.000 miliarde euro anual, ceea ce reprezinta 10 la suta din PIB-ul Uniunii.
Conform Cartei Albe europene, elaborate in 2001, ponderea cea mai mare o detine transportul rutier, respectiv: 44 la suta din marfuri sunt expediate in trafic rutier, in timp ce 80 la suta din pasageri opteaza pentru drumurile europene.
Transportatorii straini nu pot intra pe piata romaneasca 3 ani
Cat priveste folosirea mijloacelor de transport feroviar, numai opt la suta dintre europeni prefera sa calatoreasca cu trenul si tot opt la suta din bunuri sunt transferate pe calea ferata. Transporturile generau insa si 28 la suta din bioxidul de carbon eliberat in atmosfera, peste 80 la suta fiind emis de motoarele masinilor. Sectorul genereaza si pierderi cauzate de cele 1,3 milioane de accidente anuale, al caror cost se ridica la 2,0 la suta din PIB, pe langa 40.000 de vieti omenesti. Legislatia romaneasca a asimilat aproape toate reglementarile comunitare, dar Bucurestiul a obtinut o serie de derogari si perioade de tranzitie. Astfel, transportatorii straini nu vor putea ocupa piata noastra