Din patru in patru ani, rivalii sponsorilor oficiali ai FIFA World Cup isi scot la bataie tot arsenalul de marketing pentru a-si contracara competitorii aflati in plina glorie, datorita notorietatii pe care le-o aduce calitatea de sponsori oficiali ai FIFA. „Meciurile" Coca-Cola vs Pepsi, MasterCard vs Visa, Philips vs Sony, Adidas vs Nike, McDonald’s vs Burger King etc.
sunt in atentia marketerilor, dar si a FIFA, care a angajat o armata de avocati si consultanti pentru a-si proteja sponsorii de atacurile concurentei.
Se apropie Cupa Mondiala la Fotbal, care va incepe peste o luna la Munchen, in Germania. Pentru un marketer, acest eveniment este, inainte de toate, una dintre cele mai eficiente platforme internationale de marketing, cu o audienta cumulata de 37 miliarde telespectatori din intreaga lume.
In apropierea marilor evenimente sportive, revine in prim-plan, din ce in ce mai pregnant, problema asa-numitului ambush marketing. Este vorba de o strategie neconventionala de marketing menita sa devieze atentia acordata de public sponsorului oficial catre alte companii, de obicei concurente.
De unde pana unde aceasta practica este legala si cand incepe partea penala sunt chestiuni care nu au capatat inca un raspuns clar nicaieri in lume, desi, de ani buni, sunt in centrul preocuparilor din jurul sportului.
Pentru prima oara, ambush marketing a atras atentia media in timpul Jocurilor Olimpice de la Los Angeles, in 1984. La vremea respectiva, a fost remarcat faptul ca o mare parte din public credea ca sponsorul oficial este Kodak, si nu Fuji. Aceasta deoarece Kodak a sponsorizat transmiterea televizata a evenimentului in Statele Unite.
In ultima vreme, si la noi se resimte o inflatie de promotii targetate spre suporteri. Nu este vorba numai de promotiile Philips, MasterCard sau clasamentul FIFA Coca-Cola, care sunt sponso