Bruxelles, 9 mai 2006. Am ajuns la ora 10 în Cafeneaua Falstaff, unde are loc proiectul cultural Café d'Europe. Acest eveniment, sub patronajul Preşedinţiei austriece a Consiliului Europei, se desfăşoară în 27 de cafenele din cele 27 de capitale europene (25 plus Bucureşti şi Sofia) şi are un scop sigur: să demonstreze diversitatea culturală europeană, literară şi culinară. Scriu în timp real, de la masa unde o tînără belgiancă îmi povesteşte despre autorul invitat să citească în această dimineaţă .
Café d'Europe se vrea un proiect al dialogului într-o Uniune Europeană prea tehnocrată şi cu grave probleme de identitate, după respingerea proiectului constituţional. Tocmai de aceea conceptul Cafenea a fost ales să reprezinte această zi pentru cetăţenii europeni. Cafeneaua este instituţia locală prin excelenţă, locul unde comunităţile îşi construiesc agora, spaţiul predilect pentru artişti, dar şi pentru tineri. Pentru a atinge sentimentul european al apartenenţei trebuie susţinute întîlnirea şi participarea. Un salon literar într-o cafenea (în amintirea unei tradiţii complexe) este un bun pretext pentru oricine să pună întrebări, să-şi dea cu părerea sau chiar să propună creativ schimbări. Discursul oficial al evenimentului este dublat de un proiect artistic: oricine îşi poate scrie povestea pe site-ul cafenelelor (www.cafeeurope.at), iar în cele 27 de capitale un scriitor celebru îşi citeşte povestirea. Probabil că în momentul în care scriu, în România Gheorghe Schwarz citeşte o parte din istoria ficţională a lumii, proiectul la care lucrează încontinuu din anii '80. La Praga citeşte Vaclav Havel, la Londra, Timothy Garton Ash.
Cafeneaua Falstaff e în centrul Bruxelles-ului, pe partea dreaptă a celebrei Burse, la doi paşi de Grande Place. O cafenea de peste 100 de ani, cu vitralii şi canapele moi, cu conexiune la Internet şi terasă în stradă. Cum zicea