Pentru a indeplini conditiile UE privind deficitul bugetar, Ungaria a abandonat planul de constructie de autostrazi din bugetul statului. Oficialitatile maghiare au anuntat ca vor utiliza in schimb fonduri obtinute din vanzarea de obligatiuni, contractarea de imprumuturi si privatizare. Desi este cu un pas in urma vecinilor de la vest, Romania se confrunta cu probleme similare legate de valoarea deficitului bugetar. FMI si, mai nuantat, Uniunea Europeana au atras atentia asupra valorii ridicate a deficitului prognozat pentru 2006. In aceste conditii, modelul maghiar ar putea fi o solutie si pentru Romania, mai ales ca autoritatile au demarat proiecte comparabile, precum constructia autostrazii Transilvania.
Bogdan Baltazar: "Statul roman se imprumuta ca omul de la bloc, doar atunci cand are neaparat nevoie"
"Sunt uluit de faptul ca de ani de zile statul roman nu a mai iesit pe piata internationala decat sporadic", ne-a declarat presedintele BB&P, Bogdan Baltazar. Analistul financiar considera ca autoritatile au o "problema de conceptie".
"Un stat se imprumuta conform unei strategii gandite cu atentie. Din pacate Romaniei ii lipseste o astfel de strategie. Ne imprumutam ca omul de la bloc, doar atunci cand avem nevoie. Avem un rating bun (investment grade), ceea ce ne-ar permite sa ne imprumutam avantajos. Avem o datorie publica de 20%, in conditiile in care Uniunea Europeana impune plafonul la 60%", ne-a spus Baltazar. In plus, considera analistul, daca Romania s-ar imprumuta si, in plus, ar fi un bun client, ar castiga credibilitate pe piata internationala. "Dupa revolutie nu ne imprumuta nimeni, pentru ca nu aveam datorie externa. Intr-un fel am ramas cu aceleasi reflexe", a conchis Baltazar.
Imprumuturile functioneaza doar cu proiecte viabile
"Emiterea de obligatiuni ar putea fi o oportunitate pentru statul