PREMIERA ROMANEASCA Singurul lucru cu adevarat important la un debut regizoral este daca acel regizor exista sau nu, daca are sau nu are talent. PREMIERA ROMANEASCA Am urmarit plina de curiozitate cum a fost primit in presa noastra lungmetrajul de debut al lui Tudor Giurgiu, "Legaturi bolnavicioase". A fost ceea ce se cheama o primire balmajita: paradoxal, atat in tonul "amicilor", cat si in tonul "inamicilor" s-a putut descifra o anumita surdina; si rezervele, si laudele, atatea cate au fost, au avut, deopotriva, ceva posac si evaziv!
Una dintre explicatii - o spun pentru eventualii cititori martieni, care nu stiu - consta in statutul, sa-i zicem, administrativ, al regizorului; cum il numeste o cronica: "Tudor TVR Giurgiu". Se stie, din cele mai vechi timpuri si pana azi, ca, atunci cand un artist se afla intr-o asemenea postura, el imbraca automat "camasa functiei". El nu mai e un artist liber, oricat ar vrea (oricit s-ar imbraca in blugi si oricat i-ar spune toata lumea pe nume), ci e un om aflat, prin definitie, in miezul unui enorm hatis de interese (aici cred ca pana si martienii banuiesc cam ce inseamna sa fii presedintele unei jucarii colosale, numita TVR!). Drept care reactiile critice la orice produce, "in afara serviciului", un artist aflat intr-o asemenea postura, cunosc o inevitabila deviere de la normal.
O alta explicatie posibila a tonului politicos- evaziv din articole ar fi natura subiectului (doua fete se iubesc, dar una din ele inseala; triunghiul amoros combina relatia de lesbianism cu una incestuoasa, pentru ca iubitul fetei e propriul frate!). Pe vremuri, existau filme (de pilda despre istoria Partidului Comunist in ilegalitate) la care subiectul, tabu, trecea inaintea oricarei aprecieri valorice; mutatis mutandis, cam asa s-au petrecut lucrurile si in cazul "Legaturilor bolnavicioase"! Subiectul a devenit, pentru unii comenta