Rezilierea clauzelor din contractul original incheiat cu compania americana Bechtel pentru autostrada Transilvaniei ar fi adus un prejudiciu de un miliard de euro statului roman, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, intr-o emisiune televizata. "Contractul avea 15 clauze defavorabile statului roman, iar in cazul rezilierii ne putea costa pana la un miliard de euro si am luat decizia sa renegociem, decat sa intram in procese", a explicat ministrul.
O parte dintre clauzele contractului cu Bechtel, incheiat in 2003 de fostul Cabinet, au fost renegociate de actualul Guvern cu firma americana, in special in ceea ce priveste avansul pentru lucrari. In urma renegocierii contractului, Bechtel va primi la inceputul fiecarui an, incepand cu 2006, un avans de cel mult 30% din valoarea anuala a lucrarilor, suma care va fi justificata la sfarsitul anului. Potrivit vechilor prevederi, sumele cheltuite de Bechtel in contul avansului ar fi fost justificate la finalizarea lucrarilor, programata pentru anul 2012. Dobre a mai precizat ca fondurile necesare pentru construirea autostrazii Brasov-Bors sunt estimate la circa 2,8 - 2,9 miliarde euro. Gheorghe Dobre a spus ca s-a negociat un credit din care, in cursul acestei saptamani, s-au facut formalitatile pentru a plati prima transa catre compania americana pentru reluarea lucrarilor la autostrada.
Fara imprumut
Principalele prevederi care defavorizau statul roman constau in acordarea unui imprumut de 250 milioane euro catre Bechtel, concomitent cu plata lunara a lucrarilor. Cu toate acestea, partea romana se gasea in imposibilitatea de a controla costul lucrarilor, pentru ca proiectul lasa majoritatea elementelor de cost sub controlul companiei americane Bechtel, astfel incat costurile puteau creste nejustificat.
Totodata, versiunea initiala a contractului prevedea un dub