Yachtingul este una dintre modalitatile de recreere cele mai comune in tarile Uniunii Europene, milioane de oameni petrecand timpul liber pe apa. Indiferent ca vorbim despre pasionati care prefera intreceri de scurta durata sau croaziere de mai multe zile, windsurfing ori skijet, sportul pe apa a devenit una dintre atractiile la moda. In plus, sute de mii de oameni lucreaza in aceste activitati, contribuind cu aproximativ 5% la Produsul Intern Brut al acestor tari.
In tara noastra insa, yachtingul mai este inca perceput ca sport al celor bogati, accizarea aplicata atat importului, cat si productiei proprii de ambarcatiuni fiind una pe masura. Accizarea cu 50%, practicata indiferent de marimea sau puterea motorului, este o masura "menita sa descurajeze activitatea de yachting, socotind drept obiect de lux, atat ambarcatiunile pentru copii, cat si cel mai luxos megayacht", afirma reprezentantii Yacht Club Regal Roman.
Romania incearca insa sa atraga vizitatori cu putere financiara, posesori de iahturi de lux, si sa incurajeze turismul nautic dat fiind potentialul nautic oferit de Dunare, Marea Neagra si de numeroasele lacuri propice yachtingului. Drept dovada, trei noi porturi de agrement vor fi construite intr-un proiect mai amplu, de 325 milioane de euro, care vizeaza imbunatatirea infrastructurii turistice.
Dezvoltarea turismului nautic trebuie facuta insa in conformitate cu directivele UE privind dezvoltarea durabila in acord cu mediul inconjurator, cu protectia si stabilitatea ecosistemelor.
In acest moment, litoralul romanesc dispune de putine facilitati si amenajari destinate turismului nautic, fapt ce conduce si la o cerere limitata in domeniu. Activitatea de turism nautic, aflata inca in faza de inceput, dispune insa de un mare potential, fapt dovedit prin existenta primului port turistic privat de pe litoralul romanesc, inaugurat anul