Criticata de viciosi, dar salutata de nefumatori, controversata taxa pe viciu ii afecteaza indirect si pe cei din urma. Decizia producatorilor de tigari de a majora cu numai 0,5 lei noi (5.000 lei vechi) pachetul de tigari, desi taxa pe viciu este de 0,7 lei, poate fi vazuta ca rezultat al concurentei de pe piata.
Consumatorii de tutun nu pot decat sa salute o astfel de decizie. Bugetul statului va fi insa vaduvit de o suma considerabila, care foarte probabil va trebui sa fie acoperita din alte surse, bani pe care va trebui sa-i plateasca deopotriva fumatorii si nefumatorii.
Hotararea luata de marile companii producatoare de tigari de a scumpi pachetul cu numai 0,5 lei noi este una singulara pe o piata care seamana mai mult a oligopol decat a monopol. Chiar daca, incepand cu 1 mai, respectivele firme sunt obligate sa plateasca 0,7 lei catre Ministerul Sanatatii, ele au decis sa nu transfere intregul cost catre consumatori.
Prima companie care a anuntat noile preturi a fost Phillip Morris. In urma acesteia, vrand-nevrand, a trebuit ca si celelalte firme, care intentionau sa publice preturi mai mari, sa refaca aceasta lista.
Bugetul de stat plateste sanatatii 0,2 lei pe pachet
Motivul pentru care nu se transfera intregul cost al nou introdusului impozit catre consumatori nu este grija fata de buzunarele acestora. In practica, firmele implicate au gasit o modalitate eleganta de a transfera aceasta noua povara provocata de bugetul sanatatii... bugetului de stat.
Taxa pe viciu, fiind o componenta a accizei, se extrage din aceasta. O componenta importanta a accizei, acciza ad valorem (cea procentuala, de 30% din pretul de vanzare cu amanuntul), se aplica unui pret cu amanuntul mai mic decat ar fi fost normal dupa consolidarea taxei de viciu, de aproximativ 1 leu pe pachet.
Cum consumatorii fumatori