Chiar daca pana si prezentarea unui bilant la 500 de zile de guvernare este inca un proiect in disputa intre PNL si PD, primul ministru, Calin Popescu Tariceanu a tinut sa ne anunte, intr-un recent interviu, ca astazi, „Romania este total diferita de cea de la finalul anului 2004”, momentul venirii la Putere a Aliantei D.A.
Mai mult, Tariceanu nu are ce sa-si reproseze, considera ca pana acum nu a luat nici o decizie „nefericita” si ca guvernul a realizat din programul de guvernare cam tot ce si-a propus - introducerea cotei unice, reforma justitiei, a pensiilor, a proprietatii si a sanatatii. Cei mai multi dintre romani au insa alta parere.
Majoritatea sunt atat de nemultumiti, incat cred ca singura solutie pentru ca lucrurile sa mearga mai bine este schimbarea in totalitate a executivului condus de Calin Popescu Tariceanu.
Insa, in actuala conjunctura politica, este greu de stabilit cat de mult atarna in formarea acestei opinii lipsa de performanta a guvernului si cat speranta romanilor ca o noua echipa ministeriala ar insemna si calmarea interminabilelor lupte politice din interiorul Aliantei.
Credibilitatea scazuta a actualului guvern are mai multe cauze. Algoritmul politic a impus o structura ineficienta si inflexibila a Executivului. Lipsa de fermitate a primului ministru a acutizat aceasta problema si a dus la mentinerea in fotoliile de ministri a unor personaje mai mult decat mediocre in raport cu ceea ce aveau de facut.
Inutilitatea dovedita in timp a celor trei portofolii de vicepremieri - posturi create doar pentru a satisface orgoliile formatiunilor politice din Coalitie - nu pare sa-l deranjeze pe Tariceanu. In plus, ministrii ineficienti sau de care nici macar nu auzi sunt net superiori numeric celor care si-au facut treaba cu determinare si fara pauze.
De fapt, din 22 de ministri ca