In anii celui de-al doilea razboi mondial, cel dintai ziarist italian important care s-a intamplat sa descinda la Bucuresti a fost Paolo Monelli. In primele zile ale lui aprilie 1940, s-a deplasat in viteza la Giurgiu, pentru a ancheta consecintele unui scandal provocat de britanici. Anume, la controlul vamal s-a constatat ca in slepurile unui convoi al acestora, care naviga in amonte de fluviu, echipajele escamotasera calupuri de dinamita si armament. Si s-a presupus ca misiunea lor consta in a sabota navigatia in zonele critice de la cataractele Dunarii. Spre deosebire de ziaristii romani, germani si francezi care au sustinut vehement aceasta versiune, Paolo Monelli a demontat surub cu surub cacealmaua britanica.
Dupa opinia lui, exprimata in Corriere della Sera, daca, intr-adevar, exista intentia aruncarii in aer a versantilor muntilor din zona cataractelor Dunarii, spre a incurca transporturile de petrol inspre Reich, slepurile ar fi navigat dintr-o bucata pana la destinatie, evitand orice acostare intr-un port riveran, implicit un control vamal. Cantitatile de dinamita depistate la bordul ambarcatiunilor nu ar fi fost suficiente pentru un eventual sabotaj, Portile de Fier reprezentand un monument al naturii, a carui configuratie nu putea fi modificata cu cateva kilograme de explozibil. In fapt, scandalul inscenat de britanici trebuia sa abata atentia germanilor de la confruntarile militare din campiile Flandrei si de pe litoralul Canalului Manecii, orientand-o inspre pericolele care i-ar fi pandit din Balcani. In cele din urma, timpul i-a dat dreptate lui Paolo Monelli: prin succesivele lor stratageme, englezii vor reusi sa imobilizeze in zona, departe de fronturile principale ale razboiului, peste 20 de divizii ale Wehrmactului si numeroase formatiuni ale Luftwaffei si Kriegsmarinei.
UN DU-TE-VINO FEBRIL. Dupa instalarea generalului Ion Antonescu la