- Cultural - nr. 98 / 22 Mai, 2006 PREMIERA LA TEATRUL "ARIEL": "BLUES PENTRU O PISICA NEAGRA" - adaptare dupa BORIS VIAN. Regia: Radu Tuculescu Scenografia: Alexandra Gavrila si Adelina Campan Costume: Alina Morar Coregrafia: Julieta Iordache In distributie: Costin Gavaza, Georgeta Potcoava, Valentin Lozinca-Mandric, Cristina Ungureanu, Viorel Meraru. Daca literatura secolului XX a avut un copil teribil, acela a fost fara indoiala Boris Vian. Si-a fascinat si surprins contemporanii, continua sa fascineze si sa surprinda. Pana si prenumele te pune pe o pista falsa: "Nici o ascendenta ruseasca. Pur si simplu, parintilor le placea prenumele asta." S-a nascut in 1920, la Ville d'Avray, langa Paris. Pare grabit, in toate. La 5 ani stie sa scrie si sa citeasca, la 8 i-a citit deja pe Corneille, Racine si Moliere, la 12 ani apar deja primele semne ale bolii de inima care-l va urmari toata viata. La 15 isi ia bacalaureatul in limbi clasice, la 17 isi ia bacalaureatul in filozofie si matematici. In fine, la 18 ani descopera jazzul si devine astfel "american". Sedus de Duke Ellington, invata sa cante la trompeta, infiinteaza o formatie de jazz, boala il someaza sa nu continue, dar el braveaza. Obtine diploma de inginer (multe din personajele sale vor fi ingineri) si se angajeaza la Asociatia Franceza de Standardizare, unde vede limpede absurditatea organizationala si functionareasca. Scrie ca sa-si amuze prietenii. In 1944 scrie "Spuma zilelor", despre care Queneau avea sa spuna ca e "cel mai miscator roman de dragoste contemporan". Boris Vian picteaza, traduce, scrie cantece, cronici muzicale, romane, povestiri, piese, scenarii de film, ba chiar si joaca in film, in roluri episodice. In buna traditie "ubueasca", e primit oficial in Colegiul de "Patafizica" - stiinta solutiilor imaginare - unde il are alaturi, intre altii, pe Eugen Ionescu. Literatura pe care o s