iar drumurile comunale mai pot primi bani prin diverse variante de finanţare locale, drumurile judeţene sunt paria finanţărilor.Până acum doi ani erau administrate de AND, acum banii sunt iar drumurile comunale mai pot primi bani prin diverse variante de finanţare locale, drumurile judeţene sunt paria finanţărilor.
Până acum doi ani erau administrate de AND, acum banii sunt viraţi direct de la Ministerul Finanţelor către autorităţile locale. "Este un haos", au comentat pentru Adevărul surse din cadrul AND. Nici măcar obligaţiile de raportare nu mai există, asttfel că evoluţiile asfaltărilor pe drumuri judeţene nu mai pot fi obţinute de la AND.
La Iaşi, bugetul anual pentru administrarea drumurilor judeţene se ridica la 140 miliarde de lei, în condiţiile în care necesarul - numai pentru întreţinere, fără reparaţii capitale - era apreciat la 350 miliarde de lei.
Jumătate din drumurile publice, pietruite sau de pământ
În România există 78.657 km de drumuri naţionale, judeţene şi comunale, din care 41.000 km sunt pietruite sau de pământ. Dacă, din cei 15.466 km de drumuri naţionale, 13.500 sunt asfaltaţi şi 1.700 km din beton de ciment, mai există încă 269 km de drumuri naţionale pietruite şi de pământ.
La sate, 85% noroi şi praf
Aproximativ 85% din lungimea naţională a drumurilor comunale este din pietriş şi pământ. Din cei aproape 27.781 km de drumuri comunale, 23.000 sunt pietruite sau de pământ.
Numai 4.300 km de drumuri comunale au asfalt. Drumurile comunale au însă mai mult noroc cu finanţările, pentru că banii pot veni mai uşor pe SAPARD sau prin alte proiecte - de pietruire - destinate comunităţilor locale.