Dupa premiera sa mondiala, in deschiderea Festivalului International de Film de la Cannes, care a facut o parte a presei sa se indigneze ca – vezi, Doamne! – ar incerca sa confiste prestigioasa manifestare, filmul Codul lui Da Vinci s-a proiectat, vinerea trecuta, in 68 de tari ale lumii, intre care si Romania. in regia lui Ron Howard, pelicula ii are ca protagonisti pe Tom Hanks (simbologul Robert Langdon), detinator a doua premii Oscar, Audrey Tautou (criptologul Sophie Neveu), Ian McKellen (impatimitul intr-ale religiei Sir Leigh Teabing), Jean Reno (politistul arogant Bezu Fache) si Paul Bettany (calugarul albinos Silas, membru al Opus Dei).
Filmul pastreaza ideea romanului atit de controversat al lui Dan Brown, dar si atit de vindut in intreaga lume, in peste 40 de milioane de exemplare: este vorba despre o investigatie a unei crime cutremuratoare, pe cale sa dezvaluie cel mai mare secret din istoria omenirii – anume ca Iisus Hristos a avut copii cu Maria Magdalena si descendenta lor s-a perpetuat, adevar pe care Biserica ar fi incercat sa-l ascunda timp de doua milenii, utilizind in prezent, in acest scop, organizatia conservatoare Opus Dei. Cu alte cuvinte, simbologul si criptologul, haituiti de politist si de calugar – fiecare din motivele lui –, cer ajutor impatimitului intr-ale religiei, care se dovedeste mai al naibii decit haituitorii. Iar hatisurile prin care sint puse personajele sa evolueze sint pline de simboluri (citeste clisee de doi bani) extrem de greu de priceput (de inghitit). Revelatia finala? Criptologul este ultimul descendent al cuplului Iisus Hristos-Maria Magdalena. Sa mori de ris daca nu faci ochii mari si-ti amintesti de vorba cu gradina lui Dumnezeu…
Un pariu pe 125 de milioane de dolari. Pierdut sau cistigat? Depinde din ce unghi privesti. Daca intrebam criticii, prinsoarea e pierduta – ei nu s-au dat in vint