Corespondenta de la Cannes Daca la noi "modelul suedez" n-a prins deloc, in schimb, modelul Berlusconi face ravagii! Corespondenta de la Cannes "Caimanul", filmul lui Nanni Moretti, a fost aplaudat in delir la proiectia de gala de la Cannes. Filmul isi merita din plin aplauzele; insa, dincolo de asta, "personajul despre care e vorba in film", Berlusconi, nu s-a bucurat niciodata de prea multa simpatie in Franta. In plus, marturiseste regizorul, proiectul nici n-ar fi putut prinde viata, fara o generoasa finantare franceza; deci aplauzele includeau si ceva din euforia principiului conform caruia succesul e cea mai buna razbunareâ¦
In Italia, "Caimanul" a fost lansat cu trei saptamani inainte de alegerile din aprilie (pierdute de Berlusconi la un scor foarte strans, 24 de mii de voturi diferenta, la 38 de milioane; "si sunt sigur ca filmul meu n-a influentat nici un vot; pentru ca un autor care vrea sa schimbe capul oamenilor va face obligatoriu un film prost", zice regizorul). Oricum, filmul a avut succes de public in Italia. Bineinteles, e vorba de un succes european, adica incasarile de la premiera pana azi echivaleaza, conform statisticilor, cu cat a facut, in numai o saptamana, tot in Italia, "Codul lui Da Vinci"!
Cei care l-au ridiculizat pe Berlusconi pana acum, remarca Moretti, au pus accentul pe un anumit caraghioslac exterior al personalitatii lui ( cum ar fi un lifting ratat sau un implant de par reusit); parodia si folclorul au obturat tocmai esenta dura a personajului; drept care Moretti si-a propus sa-i restituie "caimanului" adevarul si "violenta reala a discursului"⦠Ceea ce a reusit cu brio.
Ceasul al 12-lea. Filmul e un fel de "8 si jumatate" morettian, in care un om de cinema - fost producator de filme proaste, acum scos din circuit, falimentar, presat de banca, incoltit din toate partile, inclusiv din partea nevestei, nef