moment dat, acesta a realizat că trebuie să lupte împotriva trinitarismului, astfel încât a promovat o formă de protestantism radical şi mult mai liberal. Caracteristica principală este aceea moment dat, acesta a realizat că trebuie să lupte împotriva trinitarismului, astfel încât a promovat o formă de protestantism radical şi mult mai liberal. Caracteristica principală este aceea că unitarienii nu cred decât în Dumnezeu, nu este acceptată dogma Sf. Treimi. Pentru ei, Duhul Sfânt este doar o formă de manifestare a puterii divinităţii, iar Iisus este fiul lui Dumnezeu la fel cum este oricare dintre oameni...
"Credinţa este un dar de la Dumnezeu"
Pentru o mai bună înţelegere a confesiunii unitariene am discutat cu Krizbai Bela, preot unitarian în Miercurea Ciuc. Cultul antitrinitarist a fost recunoscut odată cu edictul Dietei de la Turda din 1568. Prin acest edict se decretează că "Începând de astăzi, fiecare om este liber să-şi aleagă religia care doreşte pentru că credinţa este un dar de la Dumnezeu". Fiind antitrinitariani, membrii cultului nu-şi fac cruce. Concepţia unui unitarian despre Iisus este cu totul diferită faţă de alte confesiuni creştine: Iisus a fost un om deosebit, dar om; părinţii săi au fost Iosif şi Maria. Aşadar, în această confesiune, "Iisus este fiul lui Dumnezeu aşa cum suntem toţi" - ne spune preotul Krizbai Bela. Duhul Sfânt există, "este puterea lui Dumnezeu care lucrează în oameni, iar în unii lucrează în mod special"...
Chiar dacă unitarienii transilvani au pornit-o singuri pe acest drum, ei au astăzi corespondenţi în SUA, Japonia, India. Aflăm şi despre o federaţie internaţională care uneşte curentele unitariene existente astăzi în lume. În România sunt la ora aceasta între 80.000 şi 100.000 de unitarieni, susţine Krizbai Bela.
Traseul istoric al confesiunii după actul de înfiinţare a fost foarte aspru. Pe