(Foto: )
Piata telefoniei fixe din Romania a devenit, de la an la an, tot mai competitiva. Incepand din 2003, cand monopolul Romtelecom a disparut, piata fiind liberalizata, lupta pentru atragerea clientilor a fost tot mai acerba, odata cu cresterea numarului de operatori pe acest segment.
Intrarea noilor furnizori de servicii de telefonie fixa s-a facut simtita, in special, prin scaderea constanta a numarului de abonati ai Romtelecom. Acesta s-a depreciat de la 4,338 milioane la 31 decembrie 2004, pana la 4,185 milioane, sase luni mai tarziu.
La sfarsitul anului 2005, din cei 4,3 milioane de abonati ai serviciilor de telefonie fixa, peste 460.000 proveneau dinspre furnizorii alternativi. Astfel, cota Romtelecom a scazut in detrimentul operatorilor alternativi, care au atins o cota de piata de 9,8% in decembrie, fata de numai 4,5% in luna iunie a anului trecut.
Asadar numarul abonatilor Romtelecom a scazut pe parcursul anului trecut cu 8,8%, potrivit datelor furnizate de Cristina Popescu, media relations manager Romtelecom.
Decaderea “fixului”
Totusi, aceste date pot contura o imagine nu tocmai apropiata de realitate a acestui sector al comunicatiilor. Potrivit lui Dinu Malacopol, B2B Director UPC-Astral, piata telefoniei fixe este foarte concurentiala pe segmentul business to business (B2B) si in marile orase, dar mai putin concurentiala pe segmentul rezidential si aproape deloc concurentiala in afara marilor orase.
Chiar daca dinamica acesteia este de crestere din punctul de vedere al utilizarii, al traficului, din punctul de vedere al numarului total de utilizatori, mai ales rezidentiali, se poate vorbi mai degraba despre o stagnare, insa, pe termen mediu, specialistii prevad o accentuare a concurentei pe toate segmentele,