Astăzi lumea creştină ortodoxă şi greco-catolică sărbătoreşte "Înălţarea Domnului" sau, după vechea denumire slavă, " Ispasul". Relatarea Înălţării Domnului se găseşte în Noul Testament, cartea Faptele Apostolilor: " Şi cum stăteau ei cu ochii aţintiţi spre cer, pe când Se înălţa El, iată, li s-au arătat doi bărbaţi în veşminte albe, care au şi zis: Bărbaţi galileeni, de ce staţi şi vă uitaţi spre cer? Acest Iisus, care a fost înălţat la cer dintre voi, va veni în acelaşi fel cum L-aţi văzut mergând la cer". ( Fapte, cap. 1, 10-11).
Harul cuvântului scris
Întotdeauna cuvintele din Sf. Scriptură sunt mult mai mult decât cuvinte obişnuite. Scopul lor este acela de a hrăni minţi şi suflete, prin impactul auditiv al frazei citite care sondează limpezimea vocii lui Dumnezeu. Dacă citim cu atenţie textul de mai sus, descoperim cu uimire cum ne naştem pentru a doua oară, prin sensuri nebănuite la o citire superficială. Centrul de greutate a evenimentului Înălţării se găseşte în partea finală a relatării. Astfel, doi bărbaţi în haine albe aproape că-i mustră pe apostoli, pentru că aceştia rămân prea mult timp cu ochii la cer, marcaţi încă de momentul la care au asistat. Cei doi (identificaţi ca fiind îngeri, fiinţe spirituale) exprimă sensul profund al evenimentului şi fac o profeţie. Îndrumători ai apostolilor tulburaţi, cele două fiinţe spun că Înălţarea este "acelaşi lucru" cu a doua venire a lui Hristos, şi că de fapt ambele "mişcări", prima ascendentă, petrecută atunci sub ochii lor şi cealaltă descendentă la sfârşitul timpurilor, sunt două feţe ale unei aceleaşi realităţi. Înălţarea lui Hristos nu poate fi gândită separat de a doua Sa venire.
Icoana
Reprezentarea Înălţării este o temă clasică a iconografiei Bisericii Răsăritene. Icoana evenimentului este mai mult decât o simplă pictură. Totul este aici simbol cu trimiteri la un întreg univers