Colocviu itinerant pe Croisette de Valerian SAVA si un epilog prin e-mail cu Alex. Leo SERBAN
Evenimentul fara precedent al selectarii a trei productii romanesti in programul editiei a 59-a a Festivalului de la Cannes – toate ale promotiilor regizorale de ultima ora –, dar si un gest de mecenat al firmei private Filmex fata de critica de film au facut posibila prefatarea la fata locului a ceea ce oficialitatile ministeriale si ale „uniunilor“ artizanale din bransa refuza de ani in sir: un Colocviu National asupra starii de fapt si a noilor evolutii ale cinematografului romanesc, odata cu punerea in valoare nonpropagandistica a prezentelor romanesti pe mapamond, manipulate de regula triumfalist de establishment-ul antireformei. Includerea, in fine, in Palmaresul oficial al festivalului a unei distinctii care n-a mai trebuit umflata de gazetaria de serviciu – Premiul Caméra d’Or pentru filmul 100% privat (citeste: fara nici un sprijin de la CNC) A fost sau n-a fost? de Corneliu Porumboiu, anuntata la inchiderea editiei de fata a revistei, a venit si ca o legitimare a demersului nostru.
In avioanele companiei Air France de pe traseul Bucuresti-Paris si Paris-Nice, m-am pus la curent cu presa zilei, oprindu-ma la un articol al trimisului special al ziarului Le Monde, intitulat Le festival de Cannes, une comédie médiatique réglée par Hollywood. El m-a ajutat sa-mi „reglez“ strategia celor cinci zile cite imi erau date sa circul pe Croisette, unde soseam cu intirziere de trei zile si de unde urma sa plec cu alte trei inaintea incheierii festivalului. Nu m-a cucerit insa concluzia articolului: „La ora mondializarii, Cannes-ul seamana din ce in ce mai mult cu caricatura sa de «uzina de vise»“.
- Statistica geo-politica pe tapis rouge, tapis bleu si fara covor
Romania nu s-a aflat, nici in acest an, printre tarile reprezentate in