Vladescu, sef la FinanteFoto:MixMedia.roDocumente:
Proiect Cod Fiscal
(01.06.2006) PDF
Expunere motive
(01.06.2006) PDF
Inca de la primele randuri, justificarea schimbarilor din proiectul de Cod Fiscal este pusa sub semnul obligatiilor pe care Romania si le-a asumat odata cu aderarea la UE. In realitate, multe schimbari sunt inovatii tipic romanesti si chiar cu distorsiuni asupra unor piete, lucru care numai in acord cu UE nu e.
Firmele cu pana la 100.000 euro cifra de afaceri si pana la noua angajati vor plati impozit pe profit (16%) in locul celui pe venit (3%). Altfel spus, dispare cunoscutul trei la suta pentru cele cateva zeci de mii de microintreprinderi existente.
“O astfel de masura nu este ceruta de Uniunea Europeana, la fel cum nimeni nu ne-a cerut sa ii impozitam pe programatori”, spune Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).
Parvan mai spune ca tarile din UE au, dimpotriva, o serie de elemente care sa le stimuleze firmele mici si mijlocii si anumite domenii care le-ar asigura o competitivitate crecuta.
In Parlament, masurile propuse de Guvern au si oponenti puternici. Varujan Pambuccian, seful comisiei de specialitate din Camera Deputatilor,spune ca “nu va trece in Parlament” eliminarea scutirii pe impozitul programatorilor. Intrebat daca poate garanta acest lucru, deputatul Pambuccian raspunde: “eu zic ca da”.
Impozitul pe autovehiculele de tip “Dacia” se va simti in pretul acestora. Unele masuri propuse de Guvern sunt nu doar nepopulare, dar par a incuraja firmele care vand produse mai scumpe, in detrimentul celor mai accesibile.
Cel mai bun exemplu este cel al accizei la tutun, caz in care marcile ieftine sunt direct vizate, in timp ce Codul fiscal le lasa in pace pe firmele care