Editura brasoveana „Aula“ a lansat pe piata la sfirsitul lui 2005 un snop de carticele: debuturi pe cont propriu ale tinerilor prozatori inclusi, acum citiva ani, in antologia Junii ’03: Alin si Alice de Mihaela Bija, Ancuta de la parter de Szilágyi Katalin, Ziua eclipsei de Ina Crudu, Tigari, electrice &alte comicarii de Anca Andriescu, Bolovanii sau aventurile lui Petrica Bolovan, taran proxenet de Mihail Tomulescu, Ochi de pisica de Mihaela Murariu, Ecoul de Catalina Ene si, ca bonus, Filo, meserie! de Oana Tanase, autoare din afara grupului. Cu exceptia cartii Mihaelei Murariu – singura de proza scurta – avem de-a face cu niste microromane mizerabiliste cam de 70-100 de pagini, „rupte din realitatea de azi“. Majoritatea par a fi produsul nefinisat al unor cursuri de scriere creatoare (de altfel, cenaclul lui Alexandru Musina a produs acum vreo zece ani un roman pentru unii promitator, Sufletelul Justinei de Jolan Benedek, rescris in sedinte colective spre a fi adus la o forma stilistica acceptabila; nu acelasi lucru se intimpla, din pacate, acum…).
- Paranteza
„Scoala de la Brasov“ si-a facut, pe la inceputul anilor ’90, un renume din a „scrie cu realitatea“: o literatura punk, decupata din cotidianul biografic apasator si mizer, fara fasoane intelectualiste, oarecum in descendenta grupului de actiune al poetilor germani din Banatul anilor ’70. Numai ca tinerii de atunci (Caius Dobrescu, Simona Popescu, Andrei Bodiu, Marius Oprea, Marius Daniel Popescu) erau niste autori cultivati, cu o tehnica literara bine pusa la punct, buni cunoscatori din interior ai literaturii. Mai tirziu, pe la „scoala“ patronata de Alexandru Musina s-au perindat citiva scriitori de atitudine precum Marius Ianus (adoptat de Bucuresti) si basarabenii Dumitru Crudu, Stefan Bastovoi, Iulian Fruntasu, fratii Vakulovski etc.
Nu demult, Editura Paralela 45 a pub