Ziaristul american Matt Welch a explicat in primele doua parti ale articolului sau de ce crede domnia sa ca serialul de televiziune Dallas a avut o influenta covirsitoare asupra modului in care romanii au inteles capitalismul ca fenomen al lumii libere inainte de Revolutia din 1989. Conflictul dintre generatii se va produce in Romania, in viziunea lui Matt Welch, datorita diferentei dintre pop culture asa cum a fost ea promovata de Dallas si cum este ea astazi inteleasa de tineri. Iata cum relateaza Ion Ionel, redactor in Televiziunea Romana, reactia romanilor la lansarea serialului Dallas la noi in tara.
“Oamenii erau foarte bucurosi, pentru ca nicaieri in tarile comuniste nu se difuza un asemenea serial!”, spune Ionel. Strazile se goleau in intregime simbata seara, cind J.R. isi punea la cale masinariile. Femeile incercau sa isi aranjeze parul ca Sue Ellen (al carei alcoolism era citeodata cenzurat, pentru ca se considera ca nu era frumos ca doamnele sa bea). Intr-o tara in care cozile pentru masinile de rahat Dacia se intindeau pe 10 ani, daca nu stiai cui sa-i dai banul, serialul oferea, dupa cum ne spune Bulai “o imagine frumoasa a lumii”.
Dar, odata cu enorma popularitate a venit si suspiciunea guvernului. “Televiziunea devenea puternica, iar Ceausescu era paranoic cind era vorba de putere”, spune Bulai. Prin primavara lui 1980, o pasarica de la biroul cenzorilor l-a anuntat pe Ionel ca ideologii considerau ca serialul “promova o atitudine mic-burgheza” si se pregateau sa ii traga presul de sub picioare. In aceeasi perioada, Ceausescu a devenit obsedat de datoria externa a tarii catre bancile occidentale si a inceput sa introduca masuri draconice pentru a-i impiedica pe romani sa mai cumpere orice fel de produse straine, chiar si materii prime. Programele TV au fost reduse pentru a economisi energie electrica, iar programele de