Trecerea proprietatilor Catavencu in ograda lui Vantu reprezinta un pas decisiv pentru concentrarea mass-mediei romanesti, in mana unor "experti" ai jocurilor politico-financiare. Mai putem spera la o informatie independenta, sau doar la manipulari "de familie", exercitate atat prin presa, cat si prin Tv?
- Peste tot in lume exista trusturi media, care concentreaza, intr-o masura mai mare sau mai mica, proprietatea asupra presei scrise si electronice. Fenomenul este ingrijorator in sine, la orice nivel, pentru ca restrange atat concurenta corecta, cat si diversitatea abordarilor editoriale. In ceea ce priveste "informatia independenta", trebuie sa fim realisti: nici pana acum mass-media din sectorul privat nu a fost independenta de interesele patronilor sai, iar acesti patroni au avut intotdeauna si alte afaceri decat mass-media. Mai mult, s-au imbogatit din afaceri, si nu din presa. La randul lor, afacerile au prosperat, aproape intotdeauna, si datorita unor conexiuni politice. Distributia contractelor de publicitate de stat in perioada 2000-2004 a ilustrat foarte bine aceste conexiuni. Pe o piata de publicitate slaba, ca si economia privata romaneasca, favoritii fostului regim aveau nevoie de o "carja" financiara. Daca piata de publicitate este slaba, este evident ca nu este loc pentru prea multe organizatii de media profitabile. Concluzia acestui rationament este ca o investitie in media devine de fapt un mijloc de presiune publica al noilor magnati de presa care s-au afirmat in Romania. Consecinta logica a acestui rationament este ca politica editoriala a acestor organizatii va fi definita de interesele proprietarilor lor. In teorie, totul depinde de masura in care patronii trusturilor media se amesteca in politica editoriala. Astfel de interferente se produc si in alte tari, doar nivelul difera. In Occident, patronii se concentreaza pe cateva teme im