Bancile au incercat sa simplifice cit mai mult procedurile de obtinere a unui credit, atit din punct de vedere al actelor necesare, cit si ca timp. Creditele imobiliare pentru cumpararea, constructia sau modernizarea unui imobil ramin insa printre cele mai complexe din punct de vedere al procedurilor. Acest lucru este cauzat de sumele mari imprumutate si de riscurile potentiale. Chiar daca fiecare banca are propriile norme de acordare a creditelor, cei mai importanti pasi se regasesc in toate situatiile.
Dosarul de credit si cautarea locuintei
Fiecare credit imobiliar se acorda in urma unei analize a dosarului de credit al solicitantului. Acesta cuprinde o serie de acte care atesta, in principal, identitatea si veniturile solicitantului. Este vorba despre actul de identitate al solicitantului, original si copie, si, daca este cazul, al sotului/sotiei si ale codebitorilor. In cazul persoanelor casatorite este nevoie si de o copie dupa certificatul de casatorie.
Veniturile si situatia din punct de vedere profesional sint dovedite prin adeverinta de salariu si, la multe banci, copie dupa cartea de munca. Adeverinta de salariu se poate lua de la sediul bancii sau se poate descarca de pe saitul acesteia pentru a fi completata la institutia unde lucreaza solicitantul.
In cazul in care o persoana are venituri din alte surse, precum profesii liberale, drepturi de autor, cesionari de bunuri, dividende etc, va trebui sa aduca documente specifice care sa ateste aceste venituri.
Depunerea dosarului de credit este conditionata uneori de deschiderea in prealabil a unui cont curent, in care se vor depune ulterior (daca este cazul) banii de avans pe care solicitantul trebuie sa ii aiba si din care se va vira suma imprumutata catre vinzatorul imobilului.
Alcatuirea dosarului de credit poate dura